01/2018 | תאורת LED לגידול קנאביס רפואי

חלק III - איך בוחרים את המוצר המתאים?

אם אתם עובדים לפי הסדר, כבר קראתם את החלק הראשון של המאמר שמדבר על תמונת המצב של שוק תאורת ה-LED לגידולי קנאביס, ועברתם גם על החלק השני שמציג חסרונות ויתרונות של הטכנולוגייה, ובטח כבר יצא לכם לקרוא את הגילוי הנאות שכתבתי בחלק הראשון.

מה שמביא אתכם באופן הטבעי לחלק השלישי של המאמר - איך תדעו מה לקנות?

ת'אמת, שאלה קשה. כדי לדעת שמה שאתם קונים אכן ימלא אחר הציפיות שלכם, הנה מספר נקודות שיכולות לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה:

בחרו ביצרן שזה תחום ההתמחות שלו

לא כל יצרן תאורת LED מבין את תחום התאורות לגידולים ויודע מה הצרכים האמתיים של הצמחים. ישנן חברות שזה תחום ההתמחות שלהן. המשמעות היא שכל המחקר והפיתוח שלהן מופנה לתחום זה ומכאן הידע. זה משליך על המוצרים שהן מייצרות ומעלה את הסיכוי לקבלת פתרונות אפקטיביים. פועל יוצא נוסף של המחקרים מוכווני תאורת LED לגידולים, הוא שבחברות האלה מצטבר ידע אגרונומי גידולי רחב. בחרו בחברה שתוכל לתת לכם ערך מוסף ברמה האגרונומית, או שלכל הפחות תבין את התחום ואת המונחים המקצועיים הרלוונטיים. הייתי נזהר מלקנות תאורת LED לגידול קנאביס רפואי ממישהו שמתאר את שטף האור של גוף התאורה בלומנס, ומציג את טמפרטורת הצבע וה-CRI של המוצר שלו. זה כמו שתפנו לספק של מיכלי אגירת מים, והוא יאפיין את נפח המיכל בקילוגרמים במקום בליטרים. אלו לא פרמטרים רלוונטיים לתאורה לגידולים וזה מראה על חוסר ידע, מה שבעיניי אוטומטית ישליך על הפתרון והתמיכה המקצועית שנוכל לקבל.

חפשו מחיר אבל לא רק

בדקו טוב את המחירים שאתם מקבלים. אל תצפו למשהו זול. בשנת 2017/2018 אם קיבלתם גוף תאורת LED לגידול קנאביס והוא זול, סיכוי סביר שהוא לא אפקטיבי לחווה מקצועית. יכול להיות שבגידול חובבני ייצא מזה משהו, אבל לאורך זמן אתם תשלמו בכמות הייבול, והתוצרת תהיה לא אחידה ובאיכות נמוכה. (זו רק דעתי). אם כסף הוא נקודה בעייתית, הייתי ממליץ אפילו לקנות גוף תאורה רגיל HPS או MH ולא תאורת LED זולה מאי ביי.

בדקו מה הספקטרום של המוצר שאתם קונים

זה סופר-דופר-אקסטרה-מגה-קריטי להצלחה שלכם. אם ה-SPD לא מדויק בהתאמתו לקנאביס התוצאות יהיו בהתאם. אני לא יכול לתת לכם את התיאור המדויק של הספקטרום הדרוש. הוא מורכב מידי, ויש כאן גם עניינים של קניין רוחני. אבל דברים ששווה לבדוק הם - האם יש מרכיב של 730 ננומטר (משמעותי בשלב הפריחה) והאם הספקטרום יחסית רחב ומלא. זה לא שכל אורכי הגל צריכים להופיע בעוצמה זהה, אבל לפחות שיהיו חלק ממה שנותן גוף התאורה. חשוב שיהיה מרכיב דומיננטי באורכי גל של 660 ו-450 ננומטר, ואני מדגיש, שיופיע בספקטרום גם החלק שביניהם. רציפות בספקטרום זה טוב. נכון למחקרים שאני מכיר היום ולמידע שמופץ בתעשייה, ספקטרום מונוכרומטי הוא חד משמעית לא מתאים ופחות אפקטיבי.

בדקו מה הנצילות של גוף התאורה

זה המרכיב שיקבע כמה תשלמו על חשמל, וכמה אנרגיה תקבלו תמורת הכסף שלכם. זה נמדד ביחס ה-PPF ל-W) WATT) או J) JOULE). ככל שיש יותר יחידות PPF לוואט או ג'אול, הנצילות גבוהה יותר, ואתם תקבלו יותר אור על פחות חשמל ופחות כסף.

בחרו גוף תאורה שניתן לעמעום

נקודה זו עדיין פתוחה לדיון, אבל כרגע, במתקן מסחרי, אני לא חסיד של שינוי גובה גופי תאורה עם גדילת הצמח. הסיבה הראשונה היא שזה דורש התקנה דינאמית שיכולה לגרום לבעיות תחזוקה בטווח הרחוק. סיבה נוספת היא שבשינוי גובה משתנה גם שטח הכיסוי ובתכנון התאורה המקורי של המתקן התייחסו לגובה התקנה של גופי התאורה. שינוי ישפיע על אחידות ההארה והתוצאות של הגידול. אם תרצו עוצמת הארה נמוכה יותר בשלב כלשהו, תעמעמו את גוף התאורה, ותשאירו אותו באותו גובה.

בחרו גוף תאורה שניתן לשנות בו את הספקטרום

זה יותר רלוונטי למגדלים מקצועיים במתקנים מסחריים, מכיוון שזה דורש רמה מקצועית גבוהה מאוד של מגדל. אבל יש בזה יתרונות אדירים לדיוק פרוטוקול התאורה כדי לקבל תוצאות מעולות.

בדקו מה משך האחריות שאתם מקבלים על גוף התאורה

שנה נחשב מעט, 3 שנים זה אחלה ו-5 שנות אחריות מראה על יצרן ברמה גבוהה.

תעבדו מול מישהו שאתם סומכים עליו

בחרו לעבוד מול בעל מקצוע שמבין את התחום המאוד ספציפי הזה בתאורה, אחד שאתם מאמינים לו ויודעים להעריך את המקצועיות שלו. בסופו של יום בחירת המוצר שלכם תושפע ממי שמייעץ/מוכר לכם אותו ולזה תהיה השפעה על כל הצלחת המתקן. אני מאמין גדול בעובדה שבתחום הזה הצלחה משותפת של המוכר והקונה תבוא רק בשילוב שיח מקצועי (הייתי חייב) רלוונטי שיתמוך במוצר טוב ויעזור להגיע לתוצאות הרצויות בסופו של תהליך.

הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת לבחירת גוף תאורה הוא "תנסו"

לפני שאתם קונים כמות מסחרית תערכו ניסוי מבוקר בסדר גודל קטן. זה עולה פחות ונותן את התשובות הכי טובות לכל השאלות. בליווי שתקבלו מהספק שלכם לאורך הניסוי תוכלו גם לקבל תשובה על השאלה שעולה מהסעיף הקודם.

אלה הטיפים שאני יכול לתת לכם כדי לעשות קצת סדר בבלאגן.
אם תקחו רק דבר אחד מכל זה, קחו את הטיפ האחרון - עם כל הדיבורים והתאוריות, רק כשמנסים מקבלים את התשובה האמיתית.


ובזאת תמה הטרילוגייה. דיברנו על השוק, החסרונות והיתרונות, ועל איך בוחרים פתרון.

אחרי כל זה אני מקווה שהפקתם ערך כלשהו מהמאמרים, שיכול להוות בסיס ראשוני לקבלת ההחלטות הטובות ביותר עבורכם.

כמו תמיד, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר עם כל שאלה, הערה, הארה ועניין שתרצו.

אין הרבה סוגי חקלאות בהם התגמול יורד לרמת דיוק של גרם, והצלחת הגידול נמדדת על פי ההרכב הכימי של הפרח. כשמגדלים תרופה לאחידות משמעות אדירה. אני לא מתכוון רק לאחידות במופע הצמח, אלא להרכב הקנבינואידים של הצמח. כדי להגיע למוצר אחיד לאורך כל השנה ולאורך שנים, חייבים טכנולוגיה מדויקת שתיושם על ידי בעלי מקצוע מעולים.

שתהיו לי בריאים ושמחים.

בהצלחה!


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.