01/2018 | תאורת LED לגידול קנאביס רפואי

חלק I - הרקע והמאפיינים של שוק תאורת ה-LED לחקלאות

נתחיל מהסוף, אני משווק, מוכר ומייעץ על תאורת LED לפרנסתי. מכאן יש שיסיקו שהמאמר הזה נכתב בעין סובייקטיבית, וזו זכותם. אני יכול להבטיח דבר אחד, לא אוליך שולל, אני אציג את הדברים כפי שאני מכיר ורואה אותם, ובעיקר אמשיך עם העיקרון בסיסי שמלווה את כל העשייה המקצועית שלנו ב-REMY והוא לתת ערך מוסף ותועלת אמיתית למי שאנחנו באינטראקציה איתו.

קבלו סדרה של 3 מאמרים שמספרת על תמונת המצב של תאורת ה-LED לקנאביס רפואי כפי שאני מכיר אותה.

בחלק הראשון בסדרה אספר על הרקע ועל מאפיינים של שוק תאורת ה-LED לחקלאות.

בחלק השני אציג חסרונות ויתרונות של הטכנולוגייה.

החלק השלישי יעסוק בפרמטרים הרלוונטים לבחירת מוצר תאורת LED לגידול קנאביס רפואי.


זה הזמן לשים משקפת ולצלול לתוך העניינים.

קצת רקע:

כבר כתבתי לא מעט על כך שטכנולוגיית ה-LED משנה את המשחק בתעשיית התאורה הגלובלית על כל המשתמע מכך. כל הגורמים שעוסקים בתחום מושפעים מהשינוי, מהחוקרים, דרך המפתחים, היצרנים, המשווקים, המתכננים, המעצבים, הלקוחות, המתקינים ובקיצור כולם.

רעידת אדמה היא כבר אמירה קלישאתית, אבל אני לא מצליח למצוא משהו מקורי כדי לתאר את מה שזה עשה. כתבתי גם על זה שעוד לא ראינו כלום, ושהשינוי הכי משמעותי יהיה בתחום התאורה לגידולים וההשפעה על חקלאות.

צמח הקנאביס והתעשייה שמתפרנסת ממנו וצורכת אותו יושפעו גם הם מהפיתוח המופלא של ה-LED.

אבל (כמובן שיש אבל), כשמגיע כזה Game Changer טבעי שיהיה בלגן וחוסר יציבות בפתרונות המוצעים לשוק.



אני מוצא שלשוק תאורת ה-LED יש מאפיינים מאוד כלליים ברמת המאקרו שחוזרים על עצמם בכל תחום תאורה שנגעתי בו:

פוליטיקה, כי איך אפשר בלי? ציניות בצד זה טבעי שיהיו כוחות שוק (לזה אני קורא פוליטיקה) שמתוך אינטרסים שלהם ושל גורמים שחשובים להם ינסו להשפיע על השוק כדי למזער נזקים או למקסם רווחים. כך גורמים מובילים בשרשרת המזון של התאורה לא תמיד ששים לדחוף ולשבח את טכנולוגיית ה-LED. לא משנה אם מדובר על תאורת משרד, כביש או תאורת LED לחקלאות. עצם הכניסה של טכנולוגיה שמביאה שינוי כזה קיצוני עלולה לגרום, למי שעסק עד עכשיו בטכנולוגיות הקודמות, להפסדים גדולים, או שתכריח אותו להיכנס להשקעות גדולות. לכן באופן טבעי אותם גורמים ינסו להוריד את ההתלהבות להקטין את השינוי, ולמזער נזקים. ובאופן כללי אנשים לא אוהבים שינויים.

היצע גדול ומרוחק, יש המון המון יצרני תאורת LED בעולם. זו בעצם כל הפואנטה ב-7 מילים. קודם כל הם בעולם - בארץ יש יצרנים אבל יחסית מעט. הבעיה עם זה שהם מפוזרים בעולם, היא שקשה לבחון אותם באמת. יש גבול לאמינות הרושם שניתן לקבל מאתר אינטרנט או מצגת מרשימה, אני תמיד מעדיף לבקר יצרנים במפעל כדי לראות בעצמי מה רמת הייצור והמקצועיות. זה יוצר מצב שאנשים צריכים לקבל החלטות עם מחסור בנתונים, וכך עולה המשקל של דברים אמורפים כמו ארץ הייצור, מצגות, אתר אינטרנט וכו'.

מעבר למיקום הפיזי של המפעל/חברה ממנה אנחנו רוצים לקנות, הבעיה השנייה היא ריבוי היצרנים והפתרונות המוצעים. שוק של טכנולוגיה חדשה, באופן טבעי, ייצר פתרונות חדשים שלא הכרנו לפני, לא בצורה הפיזית, לא בצורת השימוש ולא ביכולות המוכחות. זה מקשה על בחירת פתרון שנדע שעובד באמת. מנעד המחירים והאיכויות עצום, ולא תמיד יש קשר בין השניים.

ההבדלים בין רמות הידע והמקצועיות של היצרנים גדולים, ולא תמיד ידעו הלקוחות איך לבחון את זה. אפקטיביות אמיתית של הפתרונות, גם היא משהו שמרתיע אותנו מלהיכנס לחוויה של עבודה עם טכנולוגיה חדשה. בקיצור בלאגן.

מאפיין שלישי שאני תמיד רואה בתחומים שונים של תאורת ה-LED, הוא שיפור מתמיד ביכולות הטכנולוגיה, וירידה מתמדת במחירים. אני זוכר שפעם ההורים שלי קנו מסך LCD 42 אינצ' ב-18,000 ₪. כן, זה היה מרגש, אבל אם הם היו מחכים עוד כמה שנים הם היו קונים מסך ברזולוציה גבוהה יותר, קל יותר, ואיכותי יותר ב-2,500-3,000 ₪.

כך גם פאנל לד 60/60 המתאים לתקרות אקוסטית עלה 1,200 ₪ בשנת 2010 והיום נמכר ב-100-200 ₪ מוצר דומה אבל איכותי הרבה יותר.

החדשות הטובות הן שאותו הדבר קורה וימשיך לקרות גם בתחום תאורת ה-LED לקנאביס רפואי וגידולים בכלל.


עד כאן, תמונת המצב. אפשר להבין שהשוק הוא לא קל לפיצוח, הפתרונות קיימים אבל צריך לדעת איך למצוא אותם, והעתיד נראה ורוד מתמיד.

קחו אוויר, שתו כוס מים, ואתם מוזמנים להמשיך לחלק השני במאמר, שמדבר על החסרונות והיתרונות של תאורת LED לגידול קנאביס רפואי.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.