8 שאלות לקראת תכנון ובחירת תאורה

11/2017

יש הרבה דברים שצריכים להילקח בחשבון כשאנחנו ניגשים לתכנון או בחירת גופי תאורה לחלל מסוים.

במאמר הבא אנסה להציג שיקולים עיקריים שכדאי לחשוב עליהם כקווים מנחים לתכנון. יש עוד הרבה דברים שצריך להתייחס אליהם, אבל מה שיוצג כאן מראה כמה מהעיקריים והחשובים ביותר לדעתי.

1. מה עושים במקום אותו אנחנו רוצים להאיר?

השאלה הזאת היא הבסיסית ביותר, והיא מכניסה את פרויקט התאורה למסגרת רחבה, לכל הפחות היא נותנת לנו גבולות גזרה לעבודה.
ברור שאם בחלל אותו אנחנו רוצים להאיר מכינים אלמנטים מבטון לבניינים אנחנו לא נבחר בנברשות עדינות, או אם לדוגמא מדובר במעבדה שבונה ומתקנת חלקי אלקטרוניקה עדינים לא נבחר בנורות פחם.

2. מי נוכח בחלל אותו אנו מאירים, מי המשתמש?

תאורה משפיעה ומתקבלת שונה בין אדם לאדם. השפעת תאורה על אנשים שונים היא תוצאה של מגוון רחב של גורמים, ובסופו של דבר ברמת הדיוק הכי גבוהה ניתן לומר שכל אדם מקבל ומושפע מתאורה בצורה שונה. קשה מאוד, ולטעמי בעידן הנוכחי, לא פרקטי לתכנן תאורה שמתאימה בדיוק לאדם אחד. עם התקדמות הטכנולוגיה יגיע היום שנוכל ונעשה זאת, אבל אנחנו עדיין לא שם.
מה שכן מומלץ הוא לאפיין את המשתמש הטיפוסי בחלל אותו אנו רוצים להאיר. כך למשל, בני הגיל השלישי יתאפיינו בדר"כ בכך שאור בטמפרטורת צבע (CCT) נמוכה יותר מתקבל אצלם טוב יותר. בתאורה לגני חיות יש לקחת בחשבון מי החיה שמושפעת מהתאורה, האם היא פעילה יותר ביום או בלילה, אילו אורכי גל יכולים לשבש לה את המחזור הסרקדי.
דוגמא קיצונית היא תאורה לחקלאות, במקרה הזה המשתמש הוא צמח ולא אדם, ולבחירת גווני התאורה וספקטרום השפעה קריטית על אפקטיביות התאורה. זה מקרה בו לבחירה לא נכונה תהיה השפעה דרמטית על הצלחת המתקן.
זה לא רק עניין של נוחות, התאורה כאן היא לב העניין. בתאורה לחקלאות נשאל מי הצמח? מה אנחנו רוצים שיקרה לו? תוך כמה זמן? ועוד המון שאלות על אפיון המשתמש (הצמח).

3. מה עוצמת ההארה אליה אנו רוצים להגיע ובאיזה גובה?

פעילויות שונות דורשות עוצמות הארה שונות בגבהים שונים. את רמות ההארה שאליהם אנחנו צריכים להגיע ניתן למצוא בהגדרות מדויקות בתקני הארה. ישנם סוגי חללים שלא מופיעים בתקנים או שאין דרישת תקן לגביהם. במקרים כאלה נגדיר את העוצמה הדרושה מתוך ניסיון, דרישות לקוח, אפיון הפעילות והמשתמש.
שימו לב לאיזה גובה מתייחסת דרישת רמת ההארה. יש לגובה המדידה השפעה גדולה על התוצאות במדידה. בדרך כלל הגובה הרלוונטי יהיה הגובה בו מתבצעת הפעילות, כך שבמשרדים מתייחסים לרמת ההארה בגובה 75 ס"מ (גובה שולחן טיפוסי), ובתאורת כביש נתייחס לגובה הרצפה.

4. מה אחידות ההארה הדרושה?

הכי קל יהיה לראות את ההגדרה של אותו חלל בתקן ומה רמת האחידות הדרושה. אם לא מצאנו את התשובה בתקנים יש להסתכל על החלל הכללי, ולאפיין את המוקדים אותם אנחנו רוצים להאיר.
בחללי עבודה בהרבה מקרים, נעבוד עם רמת אחידות של 1:5 או 1:3. במקומות בהם נרצה לייצר אפקט עיצובי עם התאורה לפעמים נכוון דווקא לחוסר אחידות ורמות הארה גבוהות משמעותית על אובייקטים אליהם נרצה למשוך את העין של המבקר.

5. מה ה-CRI שאנחנו צריכים בחלל?

מקדם מסירת הצבע (CRI) הוא מדד לאיכות האור. במילים פשוטות זה פרמטר שאומר לנו איך נראים צבעים תחת תאורה מלאכותית. השמש היא נקודת הייחוס שלנו והיא ה-100%, כאשר לכל מקור אור יש מדד CRI באחוזים שמסומן ב-Ra עם מספר לידו. ככל שהמספר גבוה יותר, צבעים ייראו קרוב יותר לגוון האמיתי שלהם (באור השמש), תחת מקור האור המלאכותי.
אם היה אפשר היינו בוחרים לעבוד רק עם מקורות אור בעלי מקדם מסירת צבע Ra99. העניין הוא שיש לזה משמעויות כספיות ובמציאות זה לא מה שקורה.
ישנם מקרים בהם למדד הזה תהיה משמעות גדולה, במקרה אחד תכננו תאורה לחנות בוטיק שמוכרת פחיות צבע. האלמנט המרכזי של החנות היה מדפים ענקיים המציגים מאות מיכלי צבע במאות גוונים שונים. זה מקרה קלאסי בו ל-CRI יש חשיבות גבוהה, גם כדי שנוכל להאיר את האלמנט המרכזי במלוא הדרו, וגם כדי שהלקוחות יוכלו להבחין בהבדלים בגוונים ולבחור את הגוון המדויק שרצו.
לעומת זאת, בחדר לאחסון תפוחי אדמה אין משמעות לאיך שנראה גוונים, ולכן אם זה מוזיל את המוצר ניתן לבחור מקורות אור עם CRI נמוך יותר.
בהרבה מקרים התקנים הנפוצים מגדירים גם את ה-CRI הרצוי לחלל.

6. איפה ניתן למקם, או יותר נכון, לא ניתן למקם את גופי התאורה?

במפעל שעובד עם מנוף צמוד תקרה שעובר בכל אולם הייצור במרחק של עד 10 ס"מ מהתקרה, כנראה שנוכל להתקין גופי תאורה רק על הקירות. זה מאוד משמעותי בבחירת גופי התאורה. נשקיע בפוטומטריה אחרת, עם עוצמות אחרות, ובסופו של דבר זה גם ישפיע על מספר גופי התאורה.
אם מתכננים תאורה למזרקה ונרצה לתקין גופי תאורה שקועים במים, זה ישפיע על ההגבלות בבחירת גופי תאורה בדרגת אטימות מתאימה ובמתח הזנה בטיחותי.


7. מה צורת ההתקנה?

לאיזו תקרה אנחנו מתכננים?
בתקרת בטון בדרך כלל יהיה קל יותר להתקין גופי תאורה צמודי תקרה. בתקרת גבס אפשר להתקין גופים שקועים, תלויים או צמודים. בתקרה פריקה אפשר להתקין גופי תאורה שקועים, או תלויים, אבל יש מגבלה במידות והצורות.
בדקו למה מתחברים גופי התאורה וקחו את השיקול הזה בחשבון לכל מוצר שאתם בוחנים.

8. מה צבע הקירות והרצפה?

על פניו השאלה האחרונה שבחרתי לשאול לא קשורה לתאורה. שימו לב, אני לא אומר שאתם צריכים לבחור את צבע הקירות או התקרה, זו עבודתם של המעצבים/ות. אלו אנשים מיוחדים עם יכולות וכישרונות שלמדו ועבדו מאוד מאוד קשה כדי להגדיר את תחום העיסוק שלהם תחת המטריה של עיצוב, ואני לא מתיימר לדעת לעשות את מה שהם עושים. אני מכיר את זה מקרוב, אישתי היא אחת מהן.
מה שכן חשוב הוא שניקח בחשבון את הצבעים שנבחרו. יש לצבעים שבחדר השפעה משמעותית על אפקט ההארה שיתקבל בסופו של דבר. צבעים כהים יכולים להשפיע על כמות גופי התאורה או העוצמה שנגדיר כדי להגיע לרמות ההארה שאפיינו בתשובה לשאלה מספר 3.


תאורה היא עולם ומלואו, אין פתרון אחד שמתאים לדרישה אחת, ויש מקום לפרשנות. המפתח להצלחה הוא הגדרת גבולות הגזרה בהם אנחנו צריכים לעבוד, ואז להחליט אם נשארים בתוכם או פורצים אותם בכוונה.
תשובות ל-8 השאלות שלמעלה לא יתנו את כל המענה לתכנון תאורה, אבל הן יכולות מאוד לעזור בזה.

תהנו מהתהליך ותבחרו עם מחשבה מקדימה, זה יעזור לקבל אור טוב.

ואם יש לכם שאלות, אל תהססו, אני זמין ותרגישו חופשי.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.