01/2018 | תאורת LED לגידול קנאביס רפואי

חלק II - חסרונות ויתרונות של הטכנולוגייה

תאורת LED לגידולי קנאביס היא נושא מעניין אבל מורכב. המאמר הזה מחולק לשלושה חלקים:

בחלק הראשון של המאמר, דיברתי על תמונת המצב הקיימת בשוק תאורת ה-LED לגידולים.

בחלק השלישי של המאמר אדבר על איך בוחרים את המוצר המתאים.

*את הגילוי הנאות שלי כתבתי בתחילת החלק הראשון.

ברוכים הבאים לחלק השני של המאמר. החלק שמדבר על חסרונות ויתרונות של תאורת LED לגידול קנאביס רפואי.

לתאורת LED לגידול קנאביס רפואי חסרונות ויתרונות. אני אתייחס לחלק מהם כדי שנוכל להתחיל ליישר קו.

אתחיל דווקא בחסרונות / בעיות / אתגרים שיש לנו

קודם כל מחיר. אין להתחמק מזה, לרכוש תאורת LED אפקטיבית לגידול מריחואנה זה יקר יותר מתאורת נל"ג (HPS) או מטאל הלייד (MH) המוכרות וזה החיסרון הכי גדול של הטכנולוגיה. בקניה תשלמו יותר, בזה אין לי ספק. אני אפילו אומר יותר מזה, נכון לשנת 2017/2018, אם לא שילמת יותר בצורה משמעותית, זה יהיה מוזר, והייתי מוודא את האמינות של המקור שמוכר את המוצר ואת האפקטיביות של גוף התאורה. איך שלא נסובב את זה, זה אחד החסרונות של הטכנולוגיה.

מגוון היצע פתרונות בשילוב חוסר בידע מקצועי יוצרים בלבול וחוסר וודאות לגבי איזה פתרון הוא המתאים ביותר.
אם תרצו לרכוש גוף תאורה מהטכנולוגיות הקודמות התשובה לגבי דגמים, יצרנים ויכולות כבר מוכרת, ויודעים בדיוק איזה מוצר נותן פתרון ברמה הדרושה. בתאורת ה-LED יש כל כך הרבה יצרנים שמשווקים כל כך הרבה מוצרים שונים וקשה להחליט מה הפתרון הנכון ביותר לכם בטכנולוגית ה-LED.

בגלל ה"טרנדיות" של התחום המון יצרנים וספקים מציעים פתרונות שונים ומשונים ללא היכולת לצרף לזה את הידע הדרוש כדי להציע פתרון אמיתי ואפקטיבי. פתאום כולם מייצרים תאורת LED לקנאביס, אבל לא כולם יודעים איך לעשות את זה באמת. מה שמשאיר אותנו בבעיה של איך לבחור מוצר טוב ואמין שגם עובד.

המקצועיות של המגדל שנעזר בתאורת LED לגידול הקנאביס שלו היא מרכיב משמעותי בהצלחת הגידול. לטכנולוגיה יש יתרון שפועל יוצא שלו, בידיים הלא נכונות, עלול להפוך לחיסרון. הטכנולוגיה פותחת לנו אפשרויות רבות בספקטרום ועוצמות ההארה, שזה מעולה. אבל אם בעבר היה צריך פשוט להדליק את האור, היום המגדל שירצה להשתמש בתאורת ה-LED שלו בצורה נכונה צריך להגדיר מה הספקטרום שהוא רוצה בכל שלב, ומה העוצמות האופטימליות לגידול שלו. זה אתגר מקצועי שרק אלו שישקיעו, יתנסו וילמדו יצליחו לדלג מעליו ולרתום את הטכנולוגיה לטובתם.

* בשלב הזה הייתה אמורה כבר לעבור לכם בראש השאלה "איך יודעים מה לבחור?". תהיו נינוחים, נגיע לזה בחלק השלישי של המאמר. *


הגענו לחלק הכיפי של המאמר. אז מה היתרונות של תאורת ה-LED כשאנחנו רוצים לגדל בעזרתה מריחואנה איכותית, עם תוצרת עקבית, אחידה, כלכלית שתואמת את הצרכים שלנו או של הלקוחות והמטופלים שלנו?

בעיני היתרון הכי משמעותי של תאורת LED הוא באפשרות לשנות את הספקטרום של התאורה תוך כדי הגידול, בהתאמה לשלבי הגידול השונים. צמחי אם ידרשו ספקטרום ועוצמה שונים מצמחים בשלב פריחה, ולייחורים טוב לתת מתכון תאורה שונה מצמחים בשלב הוגטטיבי. כיום יש בשוק כבר מוצרים שניתן לשנות בהם את הספקטרום ועוצמות ההארה תוך כדי הגידול. היתרון טמון בעובדה שבאותו מערך תאורה נוכל לשנות את פרוטוקול התאורה כך שיתאים למה שאנחנו רוצים לגדל באותו אזור באותו הרגע. לא צריך להזיז את הצמחים, לא צריך להחליף נורות, זה יקל על הצמחים שלא ידרשו להסתגל לאזור אחר במתקן, ועל תפעול המתקן שלא ידרוש תזוזה של הצמח מהשתילה הראשונה ועד לשלב הקטיף.

אנחנו עדיין לא יכולים אפילו להעריך כמה גדולה תהיה ההשפעה של היכולת החדשה הזאת, פשוט כי היא יכולת חדשה.


לדעתי, זה הולך להיות ה-Game Changer האמיתי. זה מה שיאפשר מתן תנאים אופטימאליים באמת לגידול שלנו, לכל האורך שלו, בצורה משתנה, מה שיתורגם לייבולים גדולים ואיכותיים.

יתרון נוסף לשליטה בספקטרום הוא בהתאמת פרוטוקול התאורה לזנים שונים. מתן תנאים מסוימים ברמת דיוק גבוהה יכולה להשפיע בסופו של דבר על הרכב הקנבינואידים בתפרחת. זה מאוד משמעותי כשמייצרים תרופה שבהרכב מסוים יכולה לעזור לסימפטומים ספציפיים אצל חולים.

*למגדלים מתחילים עדיין הייתי ממליץ לבחור בגוף תאורה עם ספקטרום סטטי, יהיה קל יותר להצליח עם מוצר כזה. אמנם האפשרויות רבות יותר בספקטרום דינאמי אבל זה דורש רמה מקצועית גבוהה מאוד*

החיבור הטבעי של טכנולוגיית ה-LED למערכות בקרה פותח עולם חדש של אפשרויות. ניתן לחבר חיישני תאורת סביבה לגופי התאורה ולהגדיר DLI דרוש בחממה. כשיהיה מעונן גופי התאורה יגבירו אוטומטית את עוצמת ההארה כדי לגשר על הפער. זה מאפשר תנאי תאורה אופטימאלית לאורך כל מחזור הגידול.

הבקרה מאפשרת גם קביעת פרוטוקול תאורה לאורך הגידול ויישום השינויים בהתאם על פי הגדרות המגדל באופן אוטומטי. זה כמובן גם יכול לעזור בבקרה תפעולית, זיהוי וצמצום תקלות, מאפשר לעשות אופטימיזציה מתמשכת לפרוטוקול הגידול.

בטכנולוגיית ה-LED פליטת החום של גופי התאורה מועטה. זה מאפשר התקנה בחללים סגורים ללא צורך במערך משמעותי של פינוי חום, ניתן להתקרב פיזית עם גופי התאורה לצמח מבלי להזיק לו. וזה מצמצם את ההשפעה של התאורה על תנאי האקלים במתקן. זה יכול לחסוך גם בעלויות רכש של מערכות לטיפול באוויר ובעלויות תפעול בהוצאות אנרגיה של המתקן.

התאורה יכולה לשרת את השוק ככלי למחקר. במקביל להתפתחות ה-LED מתפתחת גם תעשיית חקלאות הפנים והחקלאות המתקדמת בכלל. גופי תאורת LED עם גמישות בספקטרום ויכולות עמעום יהוו כלי מחקר מרכזי בפיתוח שיטות ופרוטוקולים חדשים לגידולים.

העובדה שתאורת LED נדלקת בעוצמה מלאה תוך פחות משניה מהווה יתרון ברמת דיוק שעות ההארה שאנחנו רוצים לתת לקנאביס או לכל צמח אחר. אין זמן חימום של רבע שעה, ובמידה וכבו גופי התאורה אין צורך לחכות חצי שעה לקירור וחימום מחדש של המנורות.

פוטומטריה של גופי תאורת LED היא חלום לכל מתכנן/מעצב/יצרן גופי תאורה מקצועי. כשאני כותב פוטומטריה הכוונה היא לעיצוב אלומת האור שגוף התאורה מפיק. אני לא גדול הפיזיקאים של הדור, אבל אני מכיר עקרון בפיזיקה שאומר שככל שמקור האור קטן יותר, קל יותר לשלוט בעיצוב אלומת האור שלו. זה חשוב כי על ידי פוטומטריה נכונה נוכל להאיר נטו את שטח הגידול, זה שווה לחיסכון במשאבים, ומיצוי יכולות גופי התאורה בגידול המריחואנה שלנו.

LED הוא דיודה קטנה בשטח של כמה מילימטרים רבועים. תשוו את זה לגודל של נורת נל"ג או מטאל הלייד, או כל נורה אחרת שאתם מכירים ותבינו איזה יתרון אדיר יש ל-LED בפוטומטריה.

אורך חיי גוף תאורת LED באיכות סבירה יגיע ל-50,000 שעות עבודה. זה לא אומר שהוא יפסיק לעבוד אחרי הזמן הזה. בתאורת LED בדרך כלל מודדים את אורך החיים עד לשלב שבו עוצמת ההארה של המוצר תגיע ל-70% מהעוצמה ביום ההדלקה הראשון. בהשוואה לפתרונות הקיימים בטכנולוגיות מסורתיות זה פי 2-4 באורך חיי המוצר. זה מתרגם ישירות לעלויות תפעול שמצטמצמות באחזקת הגופים, רכישת חלפים, עלות כוח אדם וכו'.

היעילות האנרגטית של תאורת ה-LED היא בדרך כלל היתרון הראשון שמציגים. אני מניח שכיום הרבה אנשים כבר מכירים את העניין, וגם רציתי לגוון אז השארתי את זה לסוף. גוף תאורת LED איכותי לגידול קנאביס רפואי יצרוך רק 40-60% מהחשמל שיצרוך פתרון דומה בטכנולוגיות של נל"ג (HPS) או מטאל הלייד (MH). זה חיסכון משמעותי ששווה הרבה כסף בחשבון החשמל. בהקמת מתקן זה שווה עוד הרבה כסף בצורך בתשתיות קלות יותר, עם דרישות אספקת חשמל בזרם נמוך יותר וגנרטור גיבוי קטן יותר.

*איזה כיף זה יתרונות*


סקרתי בחלק הזה של המאמר את החסרונות והיתרונות העיקריים של הטכנולוגייה. יש עוד הרבה ניואנסים ונושאים שאפשר לדבר עליהם בהקשר הזה, ואם תרצו אתם מוזמנים ליצור קשר.

ואחרי כל זה, איך יודעים מה לקנות? בחלק השלישי והאחרון של המאמר אני מדבר בדיוק על זה.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.