עוד 7 שאלות ששווה לשאול בבואנו לבחור מערכת תאורה אגרונומית

04/2019

אפיון פתרון תאורה אגרונומית הוא תהליך שדורש מענה על לא מעט שאלות וקבלת החלטות שנוגעות לתחומים שונים.

את הבסיס הראשוני הסברתי במאמר שלוש השאלות הראשונות באפיון נכון של פתרון תאורה אגרונומית. לבחירת ספק התאורה אתייחס במאמר 4 שאלות שיעזרו לכם לבחור ספק תאורה אגרונומית.

במאמר הזה נלך צעד נוסף, מעט עמוק יותר, בתהליך של בחירת מערכת התאורה האגרונומית. מטרתי היא שתיגשו לבחירת המערכת עם יותר ידע ותקבלו החלטות שטובות לכם. יש המון אפשרויות ומגוון פתרונות לבחירה, התשובות לשאלות שבמאמר יעזרו במיקוד ויכוונו אתכם לבדיקת הפתרונות שיותר מתאימים לכם.

אין פה את כל מה שצריך לדעת, אבל מכאן בהחלט תוכלו להתחיל את התהליך, בדרך שבעיני היא הכי נכונה.

למען הסדר והנוחות אציג את העניין במענה על 7 שאלות.

1. מה צורת/סוג מתקן הגידול?

אתם מגדלים בחממה, בשטח פתוח, באקווריום, בחדר מחקר, בחווה ורטיקלית, על מדפים, עמודים ורטיקליים, בקומה אחת או כמה קומות?

התשובה במקרה זה תעזור להבין את המגבלות הקיימות במקום הפיזי להצבת גופי התאורה, כיווני ההארה, פליטת החום ועוד. בסופו של דבר יכולה להיות השפעה אפילו על פרוטוקול התאורה האגרונומי ועל פרוטוקול הגידול.

תוספת תאורה בחממה תאפשר יותר משחק עם גודל גוף התאורה והשפעה שונה של פליטת החום במתקן. כשמאירים אקווריום יש להתייחס לנקודות כמו דרגת אטימות למים, זווית הארה, מרחק מינימום. במתקני גידול 100% INDOOR יש לצפיפות משמעות כלכלית והשפעה על יכולת הייצור של המתקן, ולהספקי העבודה ולטיפול בחום משמעויות גדולות בעלויות הגידול והצלחתו.

התשובה לשאלה הזו תיתן לכם כיוונים כלליים לאילו פרמטרים לבדוק ועל מה לשים דגש.

2. מה הצורה הפיזית של גוף התאורה איתו אתם צריכים לעבוד?

גופי תאורת הצפה גדולים, גופי תאורה מאורכים ודקים, נורות הברגה, גופי תאורה שמאירים לצדדים?

ברוב המקרים כשמאירים בחממה ניתן לעבוד עם גופי תאורה גדולים יותר פיזית עם הספקים גבוהים יותר, לעומת גידול על מדפים בו הנטייה תמיד תהיה לעבוד עם גופי תאורה נמוכים שיתפסו חלק קטן ככל שניתן מגובה המדף, ובתאורה לגידולים בהדליה יש יתרון גדול בתוספת תאורה בתוך עלוות הצמחים עם תאורה צידית. התשובה לשאלה הזו תעזור לעשות סינון גס ראשוני בין פתרונות שתיתקלו בהם, ותחסוך לכם זמן יקר וקשב.

3. מה הנצילות האורית (efficacy) של ה-LED?

התשובה לשאלה זו תעזור לכם לעשות חלוקה של פתרונות לפי איכות.

נצילות אורית היא היחס בין כמות האנרגיה החשמלית שמקור האור צורך לעומת כמות האנרגיה האורית שהוא מוציא.

זכרו, נצילות = כסף.

ככל שנקבל יותר יחידות אור על יחידה אחת של חשמל חשבון החשמל שלנו יהיה נמוך יותר. נצילות שווה כסף גם כשמסתכלים על עלות הרכישה, רכיבים בעלי נצילות טובה יותר יהיו יקרים יותר בקניה וזולים יותר בשימוש.

בצד הטכנו-כלכלי יש חשיבות אדירה גם לפליטת החום שנובעת מהנצילות. מקור אור חשמלי ממיר חלק מאנרגיה החשמל לאור ואת היתר לחום.

נניח שאני משווה בין שני פתרונות תאורה, נקרא להם XLED ו-YLED. אני מכוון ל-PPFD של 100 מיקרומול/מ"ר/שניה. נניח של 50% מהאנרגיה מומרת לחום ו-50% לאור. נמשיך עם ההנחות ונניח ש-XLED בעל נצילות אורית פחות טובה, אז בשביל לקבל את רמת ההארה הדרושה עם XLED אני משקיע 100W ועם YLED אני משקיע 70W (הערכים כאן רק לצורך הדוגמא). יוצא שבכל שעת שימוש עם XLED אני פולט לחלל הגידול שווה ערך ל-50W חום ועם YLED רק 35W חום. בחום הזה אני צריך לטפל בעוד אנרגיה על ידי מערכות טיפול באקלים שצורכות חשמל, והוא גם יכול להשפיע לי על הגידול, לייצר סטרס לצמח, למשוך מזיקים וכו'.

שימו לב לנצילות, היא מרכיב בעל השפעה רבה על המתקן והכיס שלכם.


4. מה רמת איכות הרכיבים מהם בנוי גוף התאורה?

יש המון רכיבים בגוף תאורת LED. אני יוצא מנקודת הנחה שכלקוחות אתם לא מחזיקים מעבדת אלקטרוניקה לבדיקת גופי תאורה, ולכן ממליץ להתמקד בשני הרכיבים העיקריים שחשוב לבדוק, שהם ה-LED והדרייבר. שימו לב, איכות הרכיבים תשפיע על אורך החיים של המוצר, היכולת לשמור על הספקטרום לאורך זמן, קצב דעיכת האור, נצילות, פליטת החום ועוד.

הבדיקה שלכם צריכה לכלול בעיקר זיהוי יצרן הרכיבים ווידוא שהוא יצרן בעל שם שמתמחה בייצור הרכיב לתחום התאורה שלכם.

5. מה המרחק המינימאלי מגוף התאורה לקבל אחידות ספקטראלית?

ב-LED הספקטרום של האור מתקבל משילוב של דיודות באורכי גל שונים. סוג ה-LED וצורת ההרכבה שלו ישפיעו על המרחק בו כל ה-LED השונים יתנו את אפקט ההארה שלהם בהתאם לזווית ההארה שלהם. זה יקבע את מרחק המינימום מגוף התאורה בו תקבלו את הספקטרום שהזמנתם. תבדקו את זה לפי סוגי גופי התאורה שיציעו לכם ותראו מה הכי מתאים למתקן שלכם.

COB בדרך כלל ייתן אחידות ספקטראלית במרחק קטן יותר מאשר HIGH POWER SMD LED אינדיבידואלי.

6. האם יש למוצר יכולת עמעום?

בעיני, בתאורה אגרונומית יכולת עמעום דרושה כמעט לכל יישום למעט בתאורה פוטופריודית. כשאתם מגדלים צמח שמתחיל משתיל ומתפתח, דרישות עוצמת הארה שלו משתנות בהתאם לשלב הגידול. אנחנו לא תמיד משתמשים בעמעום אבל ככל שתלמדו יותר ותכירו את הצמח והמתקן שלכם יותר תמצאו שיש לעמעום שימוש וערך. תוכלו לדייק את פרוטוקול התאורה שלכם עם עוצמות משתנות לאורך הגידול, מה שייתן תוצאות טובות יותר ויחסוך לכם חשמל על אור וחום.

7. מהי שיטת הקירור?

נקודת תורפה של כל גוף תאורת LED היא פיזור החום. מוצר שלא ידע לפזר בצורה טובה את החום מנקודת החיבור של ה-LED למעגל החשמלי לא יחזיק לאורך זמן, דעיכת האור שלו תהיה מהירה ויכולים להיות שינויים בספקטרום שהוא נותן.

בדקו מה שיטת פיזור החום המוצעת לכם. אם יש פתרון שמעבר להרחקת החום מגוף התאורה, ידע גם להרחיק את החום מהצמחים או אפילו מחלל הגידול זה בונוס אדיר עם משמעויות כלכליות גדולות גם בקניה וגם בעלויות הגידול. כתבתי על זה יותר בהרחבה במאמר על לדים וחום.


יש עוד הרבה פרמטרים שצריך וחשוב מאוד לבדוק לפני שמקבלים החלטות על מערכת התאורה לגידול הצמחים שלכם.

התשובות לשאלות במאמר הזה יעזרו בתיאום ציפיות עם עצמכם וישימו אתכם בדרך הנכונה ליעד המוצלח של מערכת שתספק את התוצאות.

מאחל לכם עוד המון שאלות, תשובות כנות ובחירות טובות.

מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.