תאורה פוטופריודית ותאורה פוטוסינתטית, כדאי להכיר את ההבדלים ביניהן

01/2019

אחת החלוקות הגסות שניתן לעשות בתאורה אגרונומית היא בין תאורה פוטופרדיודית לתאורה פוטוסינתטית. זו אחת השאלות הראשונות שאני שואל בכל פנייה שאני מקבל. אלו שני דברים שונים מאוד, עם דרישות משאבים שונות, השפעות שונות ומטרות שונות.

אנסה לתת בסיס כלשהו להבנת ההבדלים, בתקווה שבסוף המאמר תדעו טוב יותר מה מתאים לאילו מקרים.

פוטופריודה - photoperiod

מילה שכמו הרבה מקרים, מורכבת משתי מילים פוטו (photo) = אור ופריודה (period) = פרק זמן.

בתוספת תאורה פוטופריודית המטרה היא להטעות את הצמח ולייצר מצב שהיום ארוך יותר ממה שהוא באמת. אין כוונה לשפר פוטוסינטזה עם התאורה הזאת אלא רק לשלוט בשלב הגידול בו הוא נמצא, מתוך מחזור הגידול הכולל. זה בדרך כלל מתייחס להשפעה על המעבר משלב וגטטיבי לשלב פריחה. עם מניפולציה נכונה, במקרים מסויימים, נוכל גם להשפיע על המורפולוגיה של הצמח, אורכי פרקים וכדומה. בצמחי יום ארוך, שמיר או תרד לדוגמא, נוכל לעודד הפרחה בהארכת היום בחורף עם תוספת תאורה. בצמחי יום קצר, חרצית וקנאביס לדוגמא, נדכא או נעכב הפרחה על ידי הארכת היום בצורה מלאכותית.

מטרת התאורה הפוטופריודית היא לתת לצמח איתות שהיום עדיין נמשך.

את זה ניתן להשיג כבר ברמות הארה נמוכות של 1-15 מיקרומול/מ"ר/שניה, רוב הצמחים ידעו לזהות את האור כבר ברמות האלה, ובהתאם, להיכנס או לא להיכנס לשלב של פריחה.

רמות הארה נמוכות יחסית וברוב המקרים ספקטרומים רחבים ומלאים יותר בטווח ה-PAR (בין 400 ל-700 ננומטר) יספקו פתרון מתאים. ברוב המקרים לא נשתמש בספקטרום דינאמי בתאורה פוטופריודית כי אין באמת צורך.

זה מערך תאורה שיצרוך פחות חשמל, יעלה פחות כסף ויאיר בעוצמה נמוכה יחסית.


פוטוסינתזה - photosynthesis

למרבה הפלא גם היא מילה שמורכבת משתי מילים וגם במקרה הזה פוטו (photo) = אור רק שהפעם ההמשך הוא סינתזה (synthesis) = הרכבה/מיזוג.

בתוספת תאורה פוטוסינתטית המטרה היא בדרך כלל לשפר את תהליך הפוטוסינתזה, יחסית למה שהצמח יכול לעשות רק עם משאבי האנרגיה הטבעיים הזמינים לו.

במילים פשוטות, אור זה אנרגיה ואם אנחנו מצליחים להוסיף מספיק אור מסוג נכון לצמח, הוא מקבל יותר אנרגיה לעשות את התהליכים שבסופו של דבר יגרמו לו להתפתח בצורה טובה ומהירה יותר. התוצאה הרצויה בדרך כלל היא משקל גבוה יותר בזמן קצר יותר. תאורה פוטוסינתטית יכולה לשמש גם כתאורה פוטופריודית אבל זה לא עובד הפוך.

בעזרת תאורה פוטוסינתטית ניתן להשפיע רבות על הצמח.

האפשרויות לשינויים ברמות הארה וספקטרומים, רחבות ומגוונות וכך גם יכולת ההשפעה על אורך מחזור גידול, ביומאסה של הצמח, צורתו, הצבע שלו, מרקם העלים, טעם ועוד.

ישנם מקרים וצמחים שבתוספת תאורה פוטוסינתטית בהחלט יש מקום לספקטרום דינאמי שכולל גם אורכי גל מעבר לטווח ה-PAR. מגדל שיידע לעבוד עם ספקטרום שמשתנה לאורך מחזור הגידול, בתאורה פוטוסינתטית, יידע להתאים את פרוטוקול התאורה לשלב הגידול ולתוצאות הרצויות בסוף המחזור. קחו בחשבון שזה משהו שמצריך למידה ודורש השקעה במעקב ועבודה רבה על צבירת ידע.

שימוש מתקדם בתאורה פוטוסינתטית, בהחלט יכול להיות כלי גידולי שבסופו של דבר יבדל אתכם מהשאר.

כדי לספק תוספת אנרגיה משמעותית לצמח, צריך לייצר הרבה אור שיספק פוטונים שהם מרכיב הכרחי בתהליך המופלא שנקרא פוטוסינתזה. רמת אנרגיית אור רלוונטית מתאורה מלאכותית תגיע ממערך תאורה מאסיבי, בהספק יחסית גבוה, עם עלויות משמעותיות, פליטת חום וצריכת חשמל לא מבוטלת. בהתאם לתכנון התאורה, הספק שלכם ומערכת התאורה שבה תבחרו תוכלו לייעל את מערך התאורה וההשפעה שלו על הצמחים.

לצורך פרופורציה, צריך להבין שההבדלים ברמות הארה בין פוטופריודה לפוטוסינתזה, שמשליכים ישירות על מחיר מערך התאורה וצריכת החשמל שלו, יכולים לנוע בין פי 10 ועד פי 200 לטובת הפוטוסינתזה. אם פוטופריודה היא בטווחים של 1-15 PPFD פוטוסינתזה תתחיל מרמות PPFD של עשרות ויכולה להגיע עד מאות רבות.

המלצתי אליכם היא, לפני שאתם פונים לחיפוש פתרון תאורה, תבינו בכלליות מה אתם צריכים ומחפשים. זה ייתן לכם אינדיקציה ראשונית לגבי סדרי גודל התקציב הדרוש, יענה על השאלה הראשונה של אם זה בכלל רלוונטי ויעשה תיאום ציפיות פנימי ראשוני.

מקווה שזה עוזר לעשות קצת סדר במושגים.

מאחל לכם גידול מוצלח, שתהיו במקום הנכון, בזמן הנכון, בעוצמה הנכונה, עם הצמחים והאנשים הנכונים.

שיהיה לכולנו אור טוב!


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.