שלוש השאלות הראשונות באפיון נכון של פתרון תאורה אגרונומית

03/2019

הבסיס לאפיון נכון של פתרון תאורה אגרונומית עומד על מענה ל-3 שאלות.

כמובן שחשוב מאוד לענות על עוד המון שאלות אחר כך כדי לבחור את הפתרון המתאים ביותר, אבל תשובות לשלוש השאלות האלה והקשר ביניהן הן בסיס הכרחי.

1. איזה ספקטרום אנחנו צריכים?

הספקטרום בתאורה אגרונומית צריך להתאים לצמח, לשלב הגידול ולתוצאה הרצויה. שינויים בספקטרום יכולים להשפיע על ביומאסה של פרחים, יכולת ספיגת אנרגיית האור על ידי הצמח, על קצב הצמיחה, צבע, גובה, מערכת שורשים, מורפולוגיה ועוד. תתעכבו על הנקודה הזאת ותשקיעו בה מחקר כי זה מפתח קריטי להצלחה.



2. איזו עוצמה צריך לספק לצמח?

דבר ראשון כשאתם עונים על השאלה הזאת תחליטו איפה אתם מודדים. מה גובה המדידה? איפה על הצמח? מה המרחק מגוף התאורה?
צמחים שונים בשלבי גידול שונים צורכים רמות אנרגיה שונות. זה לא עובד לפי "כמה שיותר, יותר טוב", יש נקודה רוויה שמעליה עודף תאורה יכול להזיק להתפתחות הצמח. גם אם נחליט לספק רמות הארה ששואפות לנקודה המקסימאלית כדאי לשים לב שהן לא מעל נקודת הרוויה. הארת יתר יכולה להוביל לצריבות, סטרס, עיוותים, צימוח מוגבר של שורשים ועוד כל מיני תופעות. חוסר בתאורה יכול לגרום לעיכוב בצמיחה, חוסר השפעה, התארכות של פרקים.
חשוב לזכור, התשובה לשאלה על העוצמה קשורה ומתחברת לשתי השאלות האחרות.
העוצמת שאתם מודדים ב-PPFD צריכה להתייחס לספקטרום ספציפי. לעוצמה שנמדד בספקטרום שונה יש השפעות והתייחסות שונה. כתבתי על זה קצת יותר במאמר 100 מיקרומול למ"ר לשניה ≠ 100 מיקרומול למ"ר לשניה.
העוצמה איתה תבחרו לעבוד תשפיע גם על התשובה לשאלה השלישית, במענה לשאלות 2 ו-3 אתם למעשה מאפיינים את ה-DLI איתו תעבדו.


3. כמה זמן צריך להאיר?

משך ההארה ביממה חשוב מאוד ויהווה מרכיב מרכזי בהצלחת ההשפעה שלכם על הצמח. לשעות החושך חשיבות רבה לפחות כמו לשעות האור. באפיון הפתרון עלינו לחקור מה משך ההארה המקסימאלי והמינמיאלי שאנחנו יכולים לתת לצמח כדי להשיג את ההשפעות הרצויות.
אני בדרך כלל ממליץ לבדוק מה המשך המקסימאלי ביממה שניתן לתת. הסיבה לכך היא שאם נעבוד על מקסימום שעות הארה נוכל לעבוד עם רמות הארה נמוכות יותר, מה שיחסוך כסף בקניית המערכת ויצמצם פליטת חום של גופי התאורה.
בהרבה מקרים אנחנו בוחרים את המשך לפי ה-DLI אליו אנחנו מכוונים. גם כאן יש טווח שבו ניתן ומומלץ לעבוד וההחלטה צריכה להיות לפי דרישות הצמח ושלב הגידול. מדידת העוצמה שאפיינו בתשובה לשאלה מספר 2 מתייחסת לכמות האנרגיה שמודדים בשנייה. DLI מתייחס לכמות האנרגיה שמודדים ביממה, הכפלת התשובה לשאלה 2 בתשובה לשאלה 3 תקבע את ה-DLI ופה הקשר בין השאלות האלה.

זה הבסיס, ובו שווה להשקיע.

מעבר למקצועיות, תשובות נכונות כאן שוות הרבה כסף בעלות הפתרון הנבחר וביכולות הייצור והתוצאות שתקבלו ממתקן הגידול שלכם.

יש המשך ועוד המון שאלות עד שבוחרים את הפתרון. את המחקר שלכם תתחילו משלוש השאלות האלה, אין להמעיט בערך של הידע שתביאו כדי לאפיין פתרון נכון.

מאחל לכם תשובות טובות, ידע והרבה הצלחה.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.