תשאלו את עצמכם לפחות 4 שאלות כשאתם בתהליך בחירת ספק התאורה האגרונומית שלכם

05/2019

מערכת היחסים והעבודה מול ספק תאורה בפרויקט רגיל של בניית משרד או כביש, מבנה תעשייה או עסק מסחרי בדרך כלל תיגמר ברגע שהמוצרים סופקו לאתר הפרויקט. אינטראקציה לאחר מכן תהיה לצרכי שירות, אחריות או פרויקטים נוספים.

זה שונה בפרויקט של תאורה אגרונומית.

אם בתאורת משרד אחרי ההתקנה מה שנשאר זה להדליק את האור, בתאורה אגרונומית אחרי ההתקנה מתחילה העבודה לאופטימיזציה ומיקסום יכולות התאורה ותוצאות הגידול.

זה מקבל משנה תוקף במקרים בהם בוחרים בספקטרום דינאמי ומוצרים שניתנים לעמעום.

בהתאם לאופי המגדל זה יכול לא להיגמר אף פעם. תאורה אגרונומית באה לחקות את אור השמש, זה אור דינאמי שמשתנה בזוויות, עוצמות וספקטרום ולכן יש כאן תמיד מקום לשיפורים והתאמות.

בתהליך שכזה טוב לבחור בבעלי מקצוע שילוו אתכם ויתנו ערך מוסף מקצועי להצלחת הגידול שלכם.

אין להוריד פה אחריות מעצמכם או מהמגדל שלכם, אבל אני מאמין שאם תקיפו את עצמכם בחברות ואנשים עם ידע, במוקדם או במאוחר אתם תקצרו את הפירות.

אז כדי לכוון ובעיקר לעורר מחשבה, לפניכם 4 שאלות ששווה לחשוב עליהן לפני בחירת ספק התאורה שלכם. כמו תמיד גם כאן יש עוד הרבה בדיקות שאפשר וצריך לעשות, המטרה היא בעיקר לעורר לכם בראש את הדיון והשאלות.

1. מה רמת המקצועיות של ספק התאורה?

אתם מתכננים לעבוד עם טכנולוגיה חדשנית שיש לה יכולות מרגשות אבל דורשת שילוב של ידע בתאורה ובאגרונומיה. קודם כל תשקיעו במחקר ולימוד כי זה ידע יקר שעדיף שיהיה לכם. שנית, בחרו לכם ספק שיוכל להוסיף לכם ידע או לכל הפחות יבין טוב על מה אתם מדברים. כמו שאבא שלי תמיד אומר לי, "זה בסדר אם אין לו את כל התשובות בשליפה, מה שחשוב הוא שהוא יבין את השאלות".

2. מה רמת המקצועיות של היצרן?

יש אלפי יצרנים של תאורת LED, ובסופו של דבר מלאכת ההרכבה של גוף תאורה לחקלאות לא שונה מגופי תאורה אחרים. הדגש הייחודי בגופי תאורה לגידול צמחים הוא על תכנון המוצר, הבנה עמוקה של ספקטרומים, דרישות הספק, זוויות הארה ואפיון פתרונות תאורה שמתייחסים להארת צמחים ולא ממוקדים בבני אדם. אם היצרן יודע להוסיף גם ידע ארגונומי, פרוטוקולי תאורה ואפיון ספקטרומים לפי צמח ושלב הגידול זה יתרון גדול. יש המון יצרנים שמציעים תאורה לגידול צמחים אבל מעט יצרנים שמתמחים בזה, שווה לחפש אותם ולעבוד איתם, הם בדרך כלל נותנים ערך מוסף משמעותי מעבר לאספקת גופי התאורה.


3. איזה ניסיון יש בעולם עם המוצרים?

בדיקה של ניסיון עם מוצרי התאורה שמציעים לכם יכולה לחזק את רושם שאתם מנסים לבנות לעצמכם. זה לא חייב להיות עם אותו המוצר או על אותו הצמח בדיוק, אבל תמיד עדיף שכן. אפשר להתייחס גם לסדרות מוצרים ומשפחות של צמחים. בסופו של דבר זה לא הפרמטר הכי קריטי לדעתי אבל הוא בהחלט יכול לעזור לקבלת חיזוק על הבחירה.

העניין הוא שיש אתגר בהצגת התקנות של מוצרים. הלקוחות של תחום התאורה הזה, בהרבה מקרים, הן חברות שמקפידות על סודיות או לא מעוניינות לשתף גופים חיצוניים בידע שהם צברו בעמל וכסף רב.

תנסו להשיג את המידע, אם לא הצלחתם זה לא סוף העולם, אבל אם הצלחתם קחו את זה כחיזוק משמעותי לבחירה שתעשו.

4. מה התחושה שלכם לגבי השירות שתקבלו?

אתם נכנסים לתהליך. למתקן תאורה אגרונומית שלב של למידה, התאמות ואופטימיזציה שמתחיל אחרי שהתקנתם את המוצרים.

אם בתשובה לשאלה הראשונה מצאתם ספק מקצועי, עכשיו אני ממליץ לבדוק שזה מישהו שתוכלו לעבוד איתו. הוא לא שכיר שלכם ולא שותף שלכם. אבל בשונה מספק תאורת משרד שמספק את המוצרים ודואג לטפל בתקלות במסגרת אחריות, במקרה הזה הוא מישהו שילווה אתכם לאורך זמן גם אחרי הקניה, כדי לתרום מהידע והניסיון שלו להצלחה שלכם. עדיף שזה יהיה מישהו נעים, שנחמד לכם להתקשר אליו, שחשוב לו שתצליחו ושהוא עושה מה שהוא יכול כדי לוודא שזה קורה.

או בקיצור: בחרו מישהו שילווה אתכם ולא רק ימכור את הקופסה.


בפרויקט חקלאי טכנולוגי, מערכת התאורה יכולה להיות המרכיב היקר ביותר. הבחירה בספק המערכת קשה ויש לה השלכות כלכליות ואגרונומיות על כל הפרויקט. צריך לשאול הרבה יותר מארבע שאלות כדי להגיע להחלטות נכונות. אל תעשו לעצמכם הנחות בנקודה הזאת, נסו ככל שניתן להיכנס לעובי הקורה ולייצר אינטראקציה רבה לפני ההחלטה כדי להכיר את מי שעומד מולכם.

מאחל לכם שתפגשו אנשים טובים ומקצועיים שיסייעו לכם להצליח.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.