PPFD - מאה מיקרומול למ"ר לשניה ≠ מאה מיקרומול למ"ר לשניה

09/2017

תאורה לגידולים הוא תחום תאורה מורכב, מדויק וספציפי לכל מטרה. זה תחום שדורש סבלנות, אורך רוח, למידה מתמדת ומומחיות.

קיים מצב שבו שני גופי תאורה שונים יותקנו להארת צמחים בתנאים זהים, וכשנשים PARMETER או QUANTOMETER תחת גופי התאורה הקריאה של עוצמת ההארה תהיה זהה, ובכל זאת הצמחים יגיבו בצורה שונה לכל גוף תאורה. איך זה קורה? מה זה אומר?

אז ככה, ההסבר הבא עלול להיות קצת מבלבל ואני אנסה להסביר את זה בשלבים.


שלב 1 - תמהיל:

גוף תאורה לגידולים מספק ספקטרום ספציפי. הספקטרום הוא צירוף של כל אורכי הגל שגוף התאורה מספק, בעוצמות שונות.

הספקטרום נבנה על ידי שילוב של LEDs באורכי גל שונים, המוצבים בכמויות ויחס שונה בגוף התאורה.

לדוגמא: יכול להיות גוף תאורה לינארי שמכיל קבוצות שחוזרות על עצמן של 6 LEDs באורך גל 660 ננומטר, 3 LEDs באורך גל של 630 ננומטר, 4 LEDs באורך גל של 450 ננומטר, ו-2 LEDs באורך גל של 730 ננומטר.

הגרף של הספקטרום שיתקבל יציג את החיבור של כל אלה יחד. זה התמהיל.


שלב 2 - נצילות אורית:

נצילות אורית היא פרמטר המתאר את כמות האור שמקור אור או גוף תאורה מספקים על כל יחידת חשמל שהם צורכים. ל-LEDs באורכי גל שונים נצילות אורית שונה (PPF/W). נצילות האור תלויה באורך הגל, סוג ה-LED, סדרת ה-LED וביצרן ה-LED. כך לדוגמא בסדרת PFL שאנו מציעים, יש LED באורך גל 660 ננומטר בעל נצילות אורית של 2.78 מיקרומול לשניה על כל וואט חשמל, ו-LED באורך גל 450 ננומטר, מאותו יצרן LED, בעל נצילות אורית של 1.83 מיקרומול לשניה על כל וואט חשמל.


שלב 3 - מדידה:

PARMETER או QUANTOMETER שמודדים עוצמות תאורה, מציגים לנו בסופו של דבר מספר אחד, את ה-PPFD - עוצמת ההארה בנקודת המדידה.

לא כל מכשירי המדידה מפרקים את הספקטרום ואומרים לנו כמה PPFD יש לנו מכל אורך גל. בהרבה מכשירים נקבל קריאה של העוצמה של כל גוף התאורה והספקטרום שלו יחד.


שלב 4 - סימולציה:

אם ניקח גוף תאורה עם LEDs באורך גל 450 ננומטר בלבד מהדוגמא בשלב 2, ונציב מספר מסוים של LEDs כדי להגיע למדידה של 100 מיקרומול למ"ר לשניה ממרחק של 40 ס"מ, ואז ניקח גוף תאורה נוסף ונציב בו רק LEDs באורך גל של 630 ננומטר מהדוגמא בשלב 2, נצטרך פחות LEDs כדי להגיע לאותם 100 מיקרומול למ"ר לשניה, צריכת החשמל של גוף התאורה השני תהיה נמוכה יותר אבל עוצמת ההארה הנמדדת תהיה זהה.

מה שבטוח הוא שהצמח המואר לא יגיב באותה צורה לשני גופי התאורה, זאת למרות שהעוצמה הנמדדת זהה.

מכאן אנחנו מבינים שכשאנחנו מודדים PPFD המדד המתקבל הוא ביטוי של תמהיל מסויים של LEDs בעלי נצילות אורית שונה.

אין טעם להתייחס רק למדד של עוצמת ההארה הנמדדת PPFD לבד. מדד עוצמת ההארה חייב להיבדק יחד עם הספקטרום.


שלב 5 - מה רוצה הצמח:

הצמח למעשה דורש עוצמת הארה מסויימת בספקטרום מסויים. השילוב של השניים הוא מה שמסבך את העניינים. על זה נעשים מחקרים, ניסויים ופיתוחים ברחבי העולם. לראש חסה שאנחנו לא רוצים שיפרח יש דרישות ספקטרום שונות משיח תות שנרצה שייתן פרי.


מה אני רוצה להגיד בעצם?

מגדל, יזם, יצרן או ספק שבוחר תאורת LED לגידולים, צריך להבין ובשאיפה להגדיר את עוצמת ההארה הדרושה על מנת לקבל את האפקט הרצוי מהצמח.

הנתון של העוצמה המוגדרת לבד לא מספיק כדי לספק פתרון אפקטיבי. המומחיות והאתגר הם להגדיר עוצמת הארה בספקטרום ספציפי עם תמהיל אורכי גל ספציפי שיהיה האפקטיבי ביותר עבור צמח ספציפי, עם ציפיות לתוצאות ספציפיות. כשנפצח את כל הדברים האלה יחד לרמה מדוייקת ואמינה, נוכל לגדל ולייצר בדיוק את מה שאנחנו רוצים. התוצרת תגיע לגודל, משקל, צבע, טעם, אורך מחזור גידול וחיי מדף הרצויים על פי דרישת הלקוח.


תאורה היא מרכיב קריטי להצלחת מתקן גידול INDOOR

היא המרכיב היקר ביותר מתוך כלל המערכת שבונים כדי לגדל צמחים במתקן כזה. אל תתפשרו, תעשו ניסויים, תשוו פתרונות ותעבדו עם יצרן וספק שמבין את השפה ואת התחום. רק ספקים כאלה ידעו ללוות, להמליץ ולהתאים את הפתרון למה שאתם צריכים.

בהצלחה!



מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.