הקמת חווה ורטיקלית דורשת חקלאי מסוג אחר

05/2017

טכנולוגיית תאורת ה-LED מביאה איתה מהפיכה בחקלאות פנים וגידולי חממות.

חקלאות מתקדמת בכלל, וחקלאות פנים בפרט, היא תחום שונה וחדש יחסית.

חקלאי של חווה ורטיקלית, הוא חקלאי מזן אחר ועדיף שיהיה עם אופי של חוקר. שלא כמו הקסם שבחקלאות מסורתית, בה לעבודה יש פן אינטואיטיבי, חקלאות פנים (indoor horticulture) היא מדעית, מדויקת, כמעט הנדסית.

אם נעיר באמצע הלילה חקלאי המגדל במתקן גידול פנים, הוא ידע להגיד בכמה מיקרומול הוא מגדל כל צמח, ומה רמת ה-pH במים שלו. לעומתו, חקלאי שעוסק בחקלאות מסורתית, בשטח פתוח או בחממה רגילה, לא מתעסק בעוצמת האור או בערכים של מי ההשקיה שלו בכל רגע נתון. אם צריך להשקות הוא פשוט פותח את המים ומספק לצמחים את הדרוש להם. אבל הוא ידע להגיד אם צפוי גשם, או אם צפויה רוח חזקה.

בעשור האחרון תעשיית תאורת ה-LED לחקלאות מתפתחת בצעדי ענק.

באופן טבעי, בפריצה של טכנולוגיה חדשה ישנם אתגרים רבים והרבה עבודה עד שמצליחים לרתום את כל היכולות שלה לתועלות האישיות שלנו. גם חברות ותיקות, שחוקרות את הנושא מעל עשור, כל הזמן עובדות ומשפרות את הפרוטוקולים ומתכוני הספקטרום איתם הן עובדות.

כיום עם הזמינות של שליטה נפרדת באורכי גל ו-SPD, נפתחו בפנינו אפשרויות חדשות שלא היו לפני כמה שנים.

עדיין קשה לקבל תשובות חד משמעיות לגבי כל צמח והפרמטרים המדויקים בשבילו. ריבוי המשתנים וההשפעה שיש לאיכות המים, מיקום בעולם ותנאי הסביבה מקשה על שיכפול פרוטוקול גידול שמגיע ממגדלים אחרים בעולם. רוב החקלאים והיזמים שנכנסים לתחום מתחילים בשלב של מתקני ניסוי ובניית פרוטוקול בסיס לצמחי היעד שלהם לפני הקמת מתקן בסדר גודל תעשייתי.

במתקן גידול עם סביבת אקלים מלאכותית קיים צורך מהותי בשליטה בפרמטרים רבים והרגישות לשינויים גבוהה. שלא כמו גידול בחוץ, בחממה או באדמה, בגידול פנים שינוי קטן באחד המרכיבים יכול להשפיע על התוצרת והמרווח לטעות קטן. בנוסף, נדרשת ראיה מערכתית, שכן רק שילוב נכון של הפרמטרים יביא לתוצאה הרצויה. שינוי של מרכיב אחד במערכת, בהרבה מקרים, ידרוש שינוי במקומות נוספים כדי להגיע לאופטימיזציה. לדוגמא, שינוי בעוצמת ההארה רצוי שילווה בשינוי ברמת ה-CO2 באוויר.

אין קונצנזוס על מתכוני ספקטרום ו-SPD. כל אחד מנסה למצוא את הפתרון שלו. האפשרות לשינויים בספקטרום ובעוצמות הארה במהלך הגידול, שיכולים להשפיע על איכות היבול ואורך המחזור, פותחים למגדלים את קו המחשבה. הניסיון למצוא את התשובה הטובה ביותר מייצר מחקרים רבים שנערכים בגופים שונים, החל ממכוני מחקר, דרך יצרני תאורה ועד כל מגדל שיש לו מתקן או שרוצה להקים אחד כזה.

ריבוי המשתנים, הרגישות, והצורך בראיה של מערכת כוללת בה המשתנים משפיעים אחד על השני מהווים אתגר מקצועי.

נדרשים סבלנות, מקצועיות ודיוק רב כדי להגיע לפרוטוקול גידול אמין. הקפיצה מפרוטוקול אמין לאופטימאלי היא עליית מדרגה שרק מקצוענים אמיתיים יצליחו לבצע.

המקצוענים האלה יהיו החוקרים, המדויקים, הלא מתפשרים שיגיעו לתשובה. הם אלה שיצליחו להצטרף למגמה העולמית של ייצור מזון בשיטות אחרות, הם יבנו מפעלי ירקות במרכזי ערים, עם ייצור לפי תוכנית שנתית מדויקת, ישווקו מוצר אחיד, זמין ואיכותי. והם תמיד ימשיכו לנסות וללמוד.

הם חקלאי העתיד והם אלה שיקצרו את הפירות של המחקר שלהם, תרתי משמע.

שיהיה לכולנו אור טוב!


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.