ה-LED וחקלאות - מהפכה שמולידה מהפכה

05/2017

רבות דובר על מהפכת ה-LED בעולם התאורה, ובצדק.

טכנולוגיית ה-LED מביאה לשוק התאורה העולמי שינוי שלא היה בו מעל 130 שנה, כשתומס אדיסון המציא את נורת הליבון.

תאורת ה-LED מביאה הרבה תועלות לשוק התעשייתי, או לתאורת הרחובות לדוגמא, אבל עדיין לא שינתה את איך שבונים מחסן, אולם ייצור, משרד או כביש. לעומת זאת, ההשפעה של מהפכת ה-LED על שוק החקלאות היא דרמטית, ומקבילה אולי רק להמצאת הטפטפת.

האפשרויות שטכנולוגיית תאורת ה-LED לחקלאות פותחת בתחום הולכות לשנות את כללי המשחק ואת הדרך בה אנחנו מגדלים תוצרת חקלאית.

מה שהיה הוא לא מה שיהיה. המקומות והדרך שאנחנו מגדלים תוצרת חקלאית משתנים למשהו אחר לגמרי. ונראה שזו רק ההתחלה.

בכל רחבי העולם יותר ויותר חקלאים עוברים לתאורות LED, בגידולי חממות ובמיוחד בחוות ורטיקליות וגידולי פנים.

הקהילה העולמית משקיעה שעות נוספות על מנת לפצח את הצרכים, התנאים ומתכוני התאורה האופטימליים לזמני גידול קצרים ויבול מקסימלי.

צפויים שינויים דרמטיים בשיטות גידול וייצור של פרחים, ירקות עלים ירוקים, צמחי תבלין וקנביס. במיוחד עם התזמון של המגמה העולמית לשינוי התפיסה לשימוש בקנביס רפואי והפתיחות המתרחבת ללגליזציה של הצמח.

השימוש בתאורה מלאכותית בחממות יבוא בעיקר להשלמת תאורה בנוסף לזו של השמש, לחיזוק הארה או הארכת משך היום.

כרגע נראה שההשפעה הכי הגדולה של ה-LED תבוא לידי ביטוי בגידולי עלים ירוקים וצמחי תבלין, שמעתה יוכלו להיות מגודלים בחוות ורטיקליות, על מדפים לגובה.

תפיסת המרחב משתנה, כל מדף הופך ליחידת שטח גידול עצמאית עם תאורה מלאכותית ותנאי סביבה מבוקרים.

החום הנמוך שמייצרים גופי תאורת ה-LED מאפשר להתקין אותם קרוב לצמחים, ויחד עם רמות הארה גבוהות בצריכת חשמל נמוכה מתאפשר מתקן של גידול על מדפים לגובה. כל דונם יכול להפוך לעשרה, והרעיון של חוות גידול אורבניות בתוך מבני תעשייה במרכזי ערים הופך למציאות. היעילות האנרגטית, יצירת חום מועט, פוטומטריה ואורך חיים, הם יתרונות חשובים, אבל הטוויסט בעלילה הוא האפשרות לשליטה באורכי גל ויכולות בקרה ועמעום של תאורת ה-LED.

העבודה בתוך מבנה מבטלת את חוסר הוודאות והתלות במזג האוויר שמלווה חקלאות לאורך ההיסטוריה. התפוקה השנתית תגדל, ובתכנון נכון יידע החקלאי המודרני בדיוק כמה קילו בזיל הוא הולך לייצר השנה ללא קשר למזג אוויר ועונות השנה. גם הגישה של הלקוח למוצר הסופי תשתנה. הירקות יגודלו במרכזים אורבניים בקרבה פיזית ללקוחות ולא בפרברים איפה שיש גישה לשטחים נרחבים. עלויות השינוע יצטמצמו, לקוחות יוכלו לקבל צמחי תבלין שנקטפו באותו היום, וחיי המדף של המוצרים יתארכו.

זה לא נגמר בזה, התועלות אפילו עמוקות יותר.

חוות וורטיקליות הן מתקנים נקיים עם סביבת אקלים מלאכותית מבודדת ללא מזיקים.

במתקנים איכותיים אין צורך לשטוף את הירקות לפני האכילה. יתרה מזאת ככל שחוקרים ומנסים יותר, מגלים אפשרויות להשפעה על הצורה, הצבע והמראה הכללי של הצמח על ידי בחירת ספקטרום מתאים. משמעות גדולה תהיה גם בבחירת SPD - SPECTRAL POWER DISTRIBUTION. אורכי הגל שנקבל מגוף התאורה, התמהיל, המינון והיחס ביניהם, ישפיעו על גובה הצמח, עובי העלים, הטעם ועוד. כדאי להדגיש, לתאורה החלק המשמעותי ביותר במתקן חווה ורטיקלית. היא מהווה רכיב דומיננטי בעלויות ויש לה את ההשפעה הגדולה ביותר על הצלחת הגידול במתקן. חשוב לעבוד עם חברת תאורה שתדע להסתכל על מערכת, ולהבין אילו פתרונות ישתלבו בה בצורה אופטימלית כדי לקבל מתקן יעיל, אמין ומדויק שיאפשר צמיחה אפקטיבית.

יכול להיות שנראה שינוי גם בגישה של החקלאי ללקוח.

בעקבות הוודאות הגבוהה והדיוק שיש בחווה ורטיקלית לא מופרך הרעיון שחקלאי ידע ביום שהוא שותל בדיוק למי הוא מוכר, מתי ובאיזו כמות. זה יוציא את חוסר הוודאות השיווקית מהשוק החקלאי. עם הזמן נראה פחות ופחות תמונות של חקלאים זורקים ארגזים עם תוצרת, נשמע פחות על קציר טכני ועל סחורה שלא קוטפים כי אין למי למכור.

השינוי כבר קורה והוא מרתק. חוות ורטיקליות קמות ברחבי העולם, חממות פרחים מוארות ע"י תאורת LED, יותר ויותר מגדלי קנביס משתמשים בטכנולוגיה וגם יזמים מתחומים שונים מגלים עניין רב בנושא.

אנחנו חיים את המהפכה והחשיבה המקורית שהשוק הזה מייצר נותנת תחושה שאנחנו לקראת קפיצה מדרגה נוספת. העתיד מסקרן.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.