תוספת תאורה לחממות. מה כדאי לבדוק לפני שקונים תאורה לחממה? ולמה?

04/2018

אני מקבל הרבה פניות מחקלאים ויזמים שרוצים תוספת תאורה לחממה. העניין הוא שבהרבה מקרים הם לא ממש יודעים להגדיר מה הם צריכים. זה לא היה כזה סיפור אם עלות מערך תאורה לא הייתה שווה לפעמים לעלות של הקמת מתקן שלם ללא תאורה.

תאורה היא מרכיב מאוד יקר בפרויקט חקלאי, ובאחריות הלקוח לקנות בדיוק את מה שהוא צריך ולא מיקרומול אחד מעל. באחריות הספק למכור ללקוח בדיוק את מה שהוא צריך ולא מיקרומול אחד מעל.

אז איך יודעים מה צריך?



יש כמה תשובות. אבל נתחיל מזה שכשאתם יוצרים קשר עם ספק תאורת LED לחקלאות הבקשה שלכם צריכה להיות מלווה בדרישת PPFD בגובה חופת הצמחים, ובחירת הספקטרום המתאים ביותר לצמח שלכם. אני יודע שלהרבה אנשים אין את הידע הזה עדיין, פשוט כי זה תחום מתפתח, אבל אם אין לכם ולאנשי המקצוע שלכם את הידע הזה, תצטרכו לכל הפחות לדעת לספק את הנתונים שאני אתאר בהמשך.

אז לגבי התשובות, קודם כל במידה ויש לכם אגרונום מלווה תעזרו בו לקבלת התשובות. אם הוא לא יודע תקוו שבחרתם לעבוד עם אחד שיודע גם לחקור ויצליח למצוא לכם את התשובה.

אם לא מגיעים משם לנתונים, חפשו את התשובות בספרות מקצועית, מוסדות אקדמאים, מכוני מחקר וכו'.

אם גם שם לא מצאתם תחזיקו אצבעות שספק תאורת ה-LED לגידולים שלכם ידע לעזור.

ואם גם שם אין מזור, לא תהיה ברירה אלא לקנות גופי תאורה למטרת מחקר עם ספקטרום רחב ככל שניתן, בעל אפשרויות עמעום לחלקים שונים בספקטרום ככל שניתן, ולהתחיל לנסות עד שתמצאו את התשובה. גופי התאורה האלה יעלו כמה אלפי דולרים וזה בטח נשמע לכם השקעה גדולה, אבל ביחס לעלות מערך תאורת LED למתקן מסחרי ההשקעה הזאת תהיה להערכתי 5-10% מהעלות. לעומת זאת, אם עשיתם טעות בבחירה יכול להיות שהמתקן שלכם לא מייצר מספיק וזה עולה הרבה יותר, או שקניתם פתרון שהוא OVER KILL ושילמת פי 10 ממה שהיה עולה לכם לקנות גופי תאורה ולייצר את התשובות לשאלה "איך יודעים מה צריך?".

התשובות לרמות ההארה והספקטרום כל כך חשובות מכיוון שטעות כאן יכולה להיות משמעותית ברמה של מאות אלפי דולרים או יותר במתקן מסחרי וכמה אלפים במתקן קטן בייתי. או לחילופין יכול להיות שתשקיעו סכום לא מבוטל בפתרון תאורה לא אופטימאלי במקרה הטוב ולא אפקטיבי במקרה הפחות טוב.

אבל היי, רגע, תמתינו קטנה! כמו תמיד בתאורת LED לחקלאות פה זה קצת מסתבך. בגלל שאנחנו מדברים על תוספת תאורה לחממה יש כמה נתונים מאוד חשובים שדרושים לבחירת הפתרון הנכון והכלכלי בשבילכם.

אנחנו בדרך כלל מוספים תאורת LED לחממה בגלל שאנחנו שואפים לגדל בה משהו שבאופן טבעי לא היה גדל באותו האיזור, כל השנה בצורה מוצלחת.

העניין הוא שאנחנו רוצים להוסיף בדיוק את מה שצריך כי כל תוספת של גוף תאורה עולה הרבה כסף בקניה ובעלויות אנרגיה.

תאורה בחממה היא דינאמית, קחו בחשבון שתכנון מערך תאורה מלאכותית לחממה יעשה במטרה לתת את מקסימום דרישת ה-PPFD שתציבו. ישנם עזרים שניתן לחבר לתאורה כדי לעמעם אותה לעוצמה נמוכה יותר בזמן שהתאורה הטבעית גבוהה מספיק. זה חוסך אנרגיה ומאריך את חיי גופי התאורה, אבל העזרים האלה עובדים כדי להוריד מה-100% עוצמה של מערך התאורה, הם לא יודעים לתת 110% מהיכולת של מערכת התאורה.



הנה כמה שאלות שתשובות עליהן מאוד יעזרו למי שמציע לכם, להציע את הפתרון הנכון:

  1. מה יכולות הייצור שאתם רוצים לקבל במתקן? האם פתרון התאורה צריך לדעת לגשר על הפער ב-DLI גם ביום הכי פחות מואר בשנה? תחשבו טוב על השאלה הזו, כי "כן" קטן כאן, יכול להשפיע במאות אלפי דולרים על העלות של מערך התאורה. אבל אם זה כן, אז בשאלה מספר 2 תחליפו את המילה "ממוצעת" ל"מינימאלית".

  2. מה רמת ה-DLI הממוצע השנתית באיזור? או יותר נכון, מה רמת ה-DLI שקיימת ביום בשנה אליו אתם מכוונים להצליח לייצר, למרות שהתנאים לא אופטימאליים.

  3. מה ה-DLI האופטימאלי לצמח אותו אתם מגדלים?

  4. מה מקסימום שעות הארה יומיות שניתן לתת לצמח? גם נתון חשוב מאוד שיתורגם לכסף בעלות הרכישה והאנרגיה של המתקן. שימו לב, לצמחים חשוב גם חושך, תלמדו את מה שאתם מגדלים ותספקו נתון שיגיד עם כמה שעות הארה יכול הצמח לחיות בשלום, בצורה טובה.

  5. מה מקדם סינון האור של המבנה בו אתם מגדלים? או לחילופין בתשובה לשאלה 2 תתנו את הנתון בתוך מבנה החממה.

אם ידעתם לספק את הנתונים האלה, מצוין! אם לא, תעשו מה שאפשר כדי לספק אותם. זה שווה המון כסף ואנרגיה.

ברגע שלמי שמספק לכם את פתרונות התאורה יש את הנתונים האלה הוא יכול לעשות חישוב כדי להבין כמה PPFD הוא צריך לדעת להפיק, ביום אליו אתם מכוונים להצליח לייצר למרות תנאים לא אופטימאליים.

עם קצת שכל ועבודה נכונה בבקרה, הוא יקים לכם מערך תאורה שישלים בדיוק את כמות האור שאתם צריכים בספקטרום שאתם צריכים, בסכום הכסף המינימאלי.


נקודה אחרונה קצרה שמאוד רלוונטית למי שמי שמחפש פתרון כזה באיזור חיוג 972. יש לנו ארץ שטופת שמש. יש מצב שהפתרון שאתם צריכים הוא בכלל תאורה פוטופריודית. מטרת תאורה כזאת היא לא לתת לצמח אנרגיה מפוטונים של אור, אלא להטעות אותו ואת חיישני האור שלו לחשוב שהיום ארוך יותר ממה שהוא באמת. זה רלוונטי לצמחים פוטופריודיים בלבד.

מערך תאורה פוטופרדיודית יהיה בדרך כלל משמעותית חלש וזול יותר מתאורה פוטוסינטתית. אז שימו לב שאם הצמח שלכם מקבל מספיק אנרגיה אבל בחורף היום הקצר גורם לו לפרוח או לא לפרוח (תלוי בצמח), אתם יכולים לפתור את זה יחסית בזול ולהמשיך לגדל ולייצר כל השנה.

כתבתי על ההבדל בין תאורה פוטופריודית לתאורה פוטוסינטטית מאמר שלם, אם מעניין אתכם תוכלו להתעמק קצת יותר כאן.


מאחל לכם צמיחה מוצלחת.

שיהיה לכולנו אור טוב.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.