מטרות מגדירות דרישות

10/2020

בבואכם לבחור תאורה אגרונומית חשוב שתתחילו מלהגדיר את מטרות הייצור שלכם.

אבל רגע, בואו ניקח צעד אחד אחורה, כי בבסיס של הבסיס, בבואכם להקים מתקן גידול חקלאי חשוב להגדיר מטרות. וזה עוד לפני שאתם בכלל יודעים שאתם צריכים תאורה. בראייתי, ההגדרה של המטרות היא קריטית, אבל אנחנו לא מחפשים להגדיר משהו קבוע שישאר מטרות החברה לנצח. זה מרכיב שכל הזמן נבחן בעין ביקורתית ועובר תהליך בלתי נגמר של כיוונון. חשוב להשקיע בזה עד שזה ברור ומוצדק ומובן, כי זה המצפן של העסק, ועם בהירות בחלק הזה נוכל תמיד לכוון החלטות שישרתו ויקדמו אותנו לעבר השגת המטרות שלנו.

עכשיו אפשר לחזור לתאורה. תאורה היא כלי בעל יכולת השפעה ישירה ומשמעותית על תוצאות הגידול. זו הסיבה שקודם כל חשוב שתבינו מה אתם מנסים להשיג ורק אז תגדירו את הדרישות ממערכת התאורה.

הטכנולוגיה הזמינה והיכולות החדשות שהיא מביאה הופכות את התאורה מגורם מגביל בפרוטוקול הגידול לגורם מאפשר. בעידן הנוכחי יעד ייצור ברור ומוגדר יכול לקבל פתרון טכני שייצר אותו.

אם התכנון הוא למכור תוצרת כתפרחת זה דורש לשים דגש על דברים שונים מאשר אם אנחנו מגדלים תוצרת שהולכת למיצוי.

אם אנחנו מתיימרים להיות הפרח הכי איכותי עם ביטוי קנבינואידי מופלא, ופרופיל טרפנים ופלבינואידים שיגרום לאנשים ללקק את האצבעות, זה ידרוש פתרון שונה מאשר אם אנחנו הולכים על הקו של מוצר איכותי במחיר שיתאים לכל כיס.

תוכנית עסקית שמחושבת לפי צפי יכולות ייצור של 200 גרם תפרחת יבשה למ"ר, דורשת מערך תאורה שונה ממתקן עם יעד ייצור של 800 גרם תפרחת יבשה למ"ר.

תגדירו בצורה בהירה, מפורטת וכמה שיותר מדויקת את המטרות הגידוליות ואז נוכל לגשת בצורה מושכלת להתאים את מערך התאורה שיספק את מה שאתם צריכים.

זכרו, בפרוטוקול גידול אין פרמטר שעומד לבדו, הכל משפיע על הכל. אני מדמיין את זה כספירלה לאופטימיזציה של פרוטוקול - משנים פרמטר אחד ומתאימים את כל השאר כדי שיעבדו יחד בצורה הטובה ביותר וזה יכול לא להיגמר אף פעם, זה חלק מהכיף. מה שחשוב לזכור הוא שאם הגדרתם מטרות, ובהתאם לזה התאימו לכם מערכת תאורה, אתם חייבים להתייחס לשאר המערכות במתקן הגידול וליכולות שאתם מאפיינים להן בשליטה בתנאים בחלל הגידול וברזולוציה של השליטה בפרמטרים. הייתי ממשיך את זה להשפעה והתייחסות למטרות ואילוצים שיווקיים שנגזרים מהתפעול והמטרות המסחריות והגידוליות, אבל נשאיר את זה לפוסט אחר.



כדי לייעל את התהליך אני ממליץ על סדר פעולות שדומה למשהו כזה:

  • תייצרו הגדרה ברורה של המטרות.
  • תבדקו מה התנאים והמגבלות: עלות החשמל, תנאי תאורה קיימים בתוך המבנה, מגבלות קיבולת חשמל, מגבלה פיזית, יכולות שליטה וקירור.
  • אם מדובר במתקן INDOOR, חשוב להבין מה גודל חיבור החשמל ומתוך זה מה הספק התאורה שניתן להעמיס על המתקן. יכול להיות שהמטרות שלכם בלתי ניתנות להשגה במתקן הספציפי בגלל בעיית אספקת זרם חשמלי. יכולת פינוי החום גם היא נקודה חשובה שחייבת התייחסות.
  • אם אתם בחממה תבינו כמה אור טבעי יש לכם. אנחנו נסייע בלהגדיר רמת הארה דרושה כדי להשיג את מטרות הייצור שלכם.
  • ברגע שהבנו מה הפער עליו יש לגשר ובאילו מגבלות, נוכל לגשת לתכנון תאורה.

  • התכנון יכתיב את עלות המערכת ועם הנתון הזה נלך לתקציב ונעשה התאמות - אם זה פחות ממה שהקצבנו אנחנו יכולים לעדכן את המטרות ולכוון גבוה יותר, אם זה יותר מהתקציב המוקצה זה יצריך בחירה בפשרה על רמות הארה ויכולות ייצור או הגדלת תקציב.
  • הבחירות שעשינו במערכת מרכזית כמו תאורה יגררו התאמות למערכות נוספות כמו השקיה, אוויר ובקרה. אל תעצרו בתאורה, תבדקו טוב מה ההתאמות שאתם צריכים לעשות למערכות נוספות, תבינו גם את המשמעות הכלכלית שלהם ואז תיגשו לתקציב.
  • אבל אל תעצרו שם, כי כל ההחלטות האלה ישפיעו על יכולות הייצור ועל עלות הייצור. ההחלטות בהקמת מתקן משלבות שיקולי עלות הקמה ועלות תפעול. ולכן, בחינה יסודית תבחן מה יהיו עלויות התפעול אחרי התאמת התקציב, ורק אז נחזור לתוכנית העסקית לראות שהמספרים מתיישרים.

תמצאו ספק עם היכולת להבין ולנתח את המטרות, להנחות, לתכנן, לספק וללוות עד להשגת המטרות. יותר טוב מזה, תמצאו ספק שכבר עשה את זה וכמה שיותר פעמים. תבדקו רפרנסים, דברו עליו עם אנשים בשוק שלכם ואולי אפילו עם לקוחות שלו.

הגישה שלי אומרת שקיצור הזמן לאופטימיזציה של מתקן גידול שווה יותר מכל מערכת שבחרו להציב במתקן.



אם לסכם בקצרה; תגדירו מטרות, תציבו דרישות בהתאם, תבדקו שזה מסתדר בחישוב התפעולי ותשתפו פעולה עם מישהו שידע להבין ולעשות את מה שרציתם, או כזה שיעזור לכם להבין מה אתם רוצים.

כמובן שהכל כאן נכתב בצורה בסיסית שלא מייצגת את העומק שיש להיכנס אליו במציאות, אבל זה הכיוון. לדעתי.


מאחל לכם דבקות במטרה משולבת בגמישות וביקורת עצמית שיאפשרו לעשות את ההתאמות והכוונון הדרושים כל הזמן.

שיהיה לכולנו אור טוב.


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.