איך אפשר להשוות בין טכנולוגיות תאורה שונות?

10/2018

אני מעריך שייקח משהו כמו 6-7 דקות לקרוא את המאמר הזה, אז כדי לא לבזבז לכם את הזמן נתחיל מהסוף - אי אפשר!
אם להיות עדין יותר, זה כמעט בלתי אפשרי למגדל הרגיל שהוא לא מעבדת ניסוי מלאה בטכנולוגיה ייעודית לנושא.
בהרבה מקרים בשיחות עם לקוחות הם שואלים אותי "איזה LED מחליף נל"ג/HPS 600W" או אומרים משהו בסגנון "אני רוצה שזה ייתן כמו נל"ג 400W".

יש פה בעייתיות ואני חושב ששווה להתעכב ולהסביר למה.

היות ובתאורה אגרונומית עסקינן, לא רק שאי אפשר לעשות השוואה ישירה בין טכנולוגיות, ברוב המקרים אי אפשר לעשות השוואה ישירה בין שני גופי תאורת LED מיצרנים שונים.

יש סיכוי וסביר להניח שאם תתקינו שני גופי תאורת LED מיצרנים שונים, המיועדים לתאורה אגרונומית, בהספק זהה של 100 וואט ובסביבת גידול זהה ותנסו לגדל תחתם, תקבלו תוצאות שונות בסוף מחזור הגידול.

תאורה רגילה, לחללים המיועדים לפעילות של בני אדם, אמורה בגדול להאיר את החלל. נכון שיש הנחיות והמלצות ודרכים נכונות יותר להאיר את החלל, אבל בסופו של דבר, המטרה היא להרחיק את החושך ולייצר אור שבעזרתו בני אדם יוכלו לעשות פעילויות מסויימות.


חשוב לזכור שהמטרה הבסיסית של תאורה אגרונומית היא לגרום לצמח לצמוח.

למעשה התאורה צריכה לייצר את האנרגיה הנכונה, ברמה המספקת, שתתאים לסביבת גידול ובסופו של דבר תגרום לצמח לצמוח. הארת החלל היא לא העיקר כאן, העיקר הוא שהצמח יצמח בצורה מיטבית, שתתאים למודל ולתוכנית העבודה של המגדל.

הארת חלל ואספקת אנרגיה לייצור ביולוגי הם שני דברים שונים. אני מקווה שהצלחנו לבסס את הנקודה הזאת כי היא קריטית לפתיחת הראש.

הבנת ספקטרום, ההרכב שלו, היחסים בין מינון אורכי הגל שבו, השילוב עם עוצמה, אחידות וכיווני הארה, וההשפעה של כל זה על הצלחת הגידול בשלבי גידול שונים, הם עדיין תחומים מלאי סימני שאלה. עקומת הלמידה נהדרת והידע מצטבר אבל אלו עדיין שאלות שקשה לענות עליהן.

היתרון של ה-LED בשליטה ו"עיצוב" הספקטרום הוא חלק מהאתגר שהטכנולוגיה מציבה בפנינו. עכשיו שאנחנו יכולים לעשות יותר, ובצורה טובה יותר, אנחנו חייבים ללמוד איך לעשות את זה.

בעבר הייתה חלוקה גסה מאוד של ספקטרום לפי טכנולוגיה.

ספקטרום של נורת נל"ג נראה בערך ככה:


וזו דוגמא לספקטרום של נורת מטאל הלייד לגידולים:

זה לא מאוד ישנה את הספקטרום אם תבחרו בוואטים גבוהים יותר או אפילו אם תבחרו ביצרן אחר. בגלל זה פעם היו מתייחסים לעוצמת ההארה בלומנס או לוקסים, ולגוון אור בקלווין. אלו לא מדדים נכונים או רלוונטים לצמחים, אבל לא היה הבדל משמעותי בספקטרום של פתרונות שונים וזו הייתה דרך קלה למדידת שטף אור כשמשווים בין שני פתרונות מאותה טכנולוגיה עם ספקטרום דומה.

לעומת זאת הנה דוגמא למגוון ספקטרומים שניתן לקבל בגוף תאורת LED זהה. פשוט מגדירים אותם לפי הצורך של המגדל:

וזה בלי לכלול את האפשרויות הבלתי נגמרות בשימוש בספקטרום דינאמי שנשלט על ידי המגדל.

אז איך אפשר להשוות בין נורת נל"ג 600W ל-LED ב-XXX וואט?

בעיה. כשאנחנו בוחרים נל"ג או מטאל, אנחנו מתייחסים לשלב הגידול, גודל השטח ומרחק מהצמח. ובבחירת תאורת LED אנחנו מתייחסים לספקטרום, נצילות, פוטומטריה, סוג צמח, סביבת הגידול, שלב הגידול, שיטת הגידול, תוצאה דרושה, צורת התקנה, דרישות מערכת בקרה, צורך בעמעום, מיקום בעולם ועוד. כל השאלות המדויקות האלה שפעם לא היו רלוונטיות, היום נותנות לנו את האפשרות להצליח בצורה מקצועית ומדויקת.

אז לא רק שאי אפשר לעשות השוואות בין טכנולוגיות, אפילו אי אפשר לעשות השוואות בין פתרונות מאותה טכנולוגיית LED, כי כל יצרן מאפיין את הספקטרום שהוא חושב שיעבוד הכי טוב או ימכור הכי הרבה.

כל זה ורק דיברתי על הספקטרום.


דבר נוסף שלא מאפשר את ההשוואה בין הטכנולוגיות הוא מגוון עוצמות זמינות ואפשרויות עמעום ובקרה מדויקת.

פעם היה נל"ג 150 או 250 או 400 או 600 או 1,000 וואט. אם הנל"ג 400 וואט לא היה מספיק, לא הייתה ברירה והיו עוברים ל-600 וואט. היום יש לנו כמעט אין סוף אפשרויות לעוצמות. בנוסף, עמעום של LED הוא משמעותית טוב יותר וקל יותר מעמעום נל"ג, ולכן היום הדרך הנכונה היא לא להסתכל על הוואטים של גוף התאורה כמדד סופי, אלא רק כגבול עליון. המדד עליו נסתכל תהיה מדידת התאורה על חופת הצמחים ועמעום התאורה בהתאם, עד לקבלת רמת התאורה הרצויה.

חשבתם שנגמר? אז זהו שלא.

גם פוטומטריה/זוויות הארה ב-LED הן מגוונות ומדויקות יותר ומאפשרות לנו למקסם את פיזור האור לשטח הרלוונטי.

יכול להיות שגוף תאורה 100 וואט LED עם זוויות הארה מדויקות יהיה יותר אפקטיבי מגוף תאורה 250 או אפילו 400 וואט נל"ג עם פוטומטריה מוגבלת.

למקרה שזה לא היה ברור עד עכשיו, המסר העיקרי של המאמר הוא שאי אפשר וזו תהיה טעות להשוות בצורה פשוטה בין טכנולוגיות. הפתרון צריך להיות מתוכנן ולהיבחר לפי תוצאה רצויה, צמח, שלב גידול, סביבת גידול, צורת התקנה, נצילות מקור האור, תקציב וכו', ולא לפי "מה שנותן כמו 1,000 וואט נל"ג".



אז למה בכל זאת יש ספקים (לפעמים גם אני), שעונים לשאלה הזאת של מה מחליף 400W מטאל או נל"ג, עם תשובה רצינית?

אנחנו עובדים לפי הערכות והנחות עבודה.
לקוח עם בקשה כזו בדר"כ עוסק בגידול צמחי מרפא.
גודל חלל הגידול הוא פרופורציונאלי לנורה הקיימת אצלו (HPS ב-400 או 600 או 1,000 וואט).
אם הוא מבקש להחליף מטאל זה בדרך כלל לשלב וגטטיבי ואם נל"ג לפריחה.

אז אני יודע להציע לו את הפתרון שלי עם הספקטרום המתאים לשלב הגידול, וזווית ההארה שמתאימה לגודל החלל, בעוצמה שמתאימה לשלב ולמרחק ההתקנה בין גוף התאורה לצמח.

אבל התשובה הקצרה לזה היא שמה שמחליף אצלי נל"ג 600 הוא LED 240W.

ועכשיו סתם כדי לסבך קצת את העניין, לפני שנה התשובה הייתה LED 330W, אבל זו טכנולוגיה שמתפתחת ומתקדמת וכיום על כל וואט חשמל אנחנו מקבלים יותר יחידות אנרגיה של אור, מה שבפועל מקטין את צריכת החשמל של המערכת.

אני לא ממליץ לפנות לספק תאורה עם בקשה להשוואת אפקט של מוצר אחר, אלא לפנות אליו עם הגדרת תוצאה נדרשת, ועם בקשה להצעת פתרון מבוסס תכנון. כל ספק מכל טכנולוגיה יציע לכם את הפתרון שלו ואז תוכלו להשוות.


אני מאוד ממליץ ללמוד כמה שיותר על נושא התאורה, זה מרכיב כל כך דומיננטי באקו-סיסטם שאתם מנסים ליצור בסביבת הגידול, ובתקציב הכולל של הפרויקט.

תגדלו בכיף ובנחת ואם לא הצלחתם ללמוד על הנושא תרגישו חופשיים*יות ליצור איתי קשר ולשאול.


שיהיה לכולנו אור טוב!


מאמר זה נכתב בשמחה בישיבה תחת תאורת LED ע"י אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת REMY.
© כל הזכויות שמורות לרמי 108 בע"מ

נהניתם מהקריאה?

  • הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עם זה זה לשתף אנשים נוספים.
  • הדבר השני הכי טוב הוא לכתוב לי ל-[email protected], כי לקבל מכם מיילים עושה לי את היום.
  • רוצים עוד מכל הטוב הזה? הירשמו לניוזלטר שלנו כאן.